W piątek (16 lipca) zapraszamy do Zespołu Pałacowo-Parkowego w Krasiczynie na koncert kameralny „Zagubione Skarby”. Wystąpią: Joanna Okoń – skrzypce, Anna Wróbel – wiolonczela, Mischa Kozłowski – fortepian. Początek wydarzenia o godz. 20:00.
Czy wirtuozi i melomani w salach koncertowych są skazani już tylko na przysłowiowe „cztery pory roku”? Czy w 21 wieku wszystko już wiemy o muzyce? Czy jest coś jeszcze do odkrycia? A może o czymś zapomnieliśmy?
Lata, które skrzypaczka Joanna Okoń spędziła na poszukiwaniach zapomnianych utworów skrzypcowych i kameralnych polskich kompozytorów zaowocowały wydaniem wraz z pianistką Katarzyną Glensk płyty „Polish Impressions: Early 20th Century Violin Music”. Materiał ten, już jako program koncertowy „Polish Landscapes” z sukcesami prezentowany był m. in. w salach Carnegie Hall oraz Shanghai East China Normal University. Autorka projektu przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach drugiej połowy XIX w. i XX w. i ich kameralnych utworach, które zaginęły „w ostatniej, zakurzonej szufladzie”, a okazały się być prawdziwymi odkryciami.
Projekt koncertowy jest kontynuacją i rozwinięciem idei ukazywania zaginionych skarbów muzyki polskiej. Do jego nowej, międzynarodowej odsłony w sezonie 2020/2021 zaproszone zostały wybitne Artystki: wiolonczelistka Anna Wróbel oraz pianistka Elena Zhukova.
W programie:
Krzysztof Penderecki – Tanz
Marian Sawa – Arabesque
Paula Szalit – Intermezzo
Ludomir Rózycki – Rapsodia
Franz Godebski – Tristesse
Henryk Waghalter – Gavot
Felix Nowowiejski – Legenda
Karol Skarzynski – Polonez
Rachel Knobler – Beim Rabi
Mieczysław Weinberg – Rapsodia na tematy mołdawskie
Antoni Stolpe – Romance
Karol Kątski – Fantasia concertante
Notki biograficzne Artystek:
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod kierunkiem prof. J. Staniendy, a także staż artystyczny w klasie prof. K.A. Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła m.in. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir N. Marriner, F. Luisi, S. Vegh, L. Hager oraz H. Schiff. Występowała m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział min. w projekcie multimedialnym „Mity” prezentowanym przez Jeunesses Musicales w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak znanymi zespołami muzycznymi, jak Concerto Avenna pod kierunkiem A. Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m.in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d’ Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig ‐ Holstein i wielu innych, współpracując z takimi dyrygentami jak L.Maazel, C. Dutoit, V. Gergiev, E. Krivine, A. Mustonen, K. Penderecki, M. Minkowski, J. Semkow, J. Maksymiuk, G. Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła min.takim solistom jak M. Argerich, B. Berezovsky, R. Capucon, A. Dumay, J. Galway, N. Kennedy, M. Maisky, A.-S. Mutter, M. J. Pires, I. Pogorelic, P. Anderszewski czy R. Blechacz. W 2018 roku jako solistka wystąpiła z D.Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tą okazję kwintet „Dybuk” kompozytora Wlad Marhulets. Ważne miejsce w życiu artystki zajmuje działalność pedagogiczna jak również uczestnictwo w organizowanych przez Filharmonię Narodową koncertach dla dzieci i młodzieży. Z pianistką Katarzyną Glensk dokonała nagrania nieznanych utworów polskich kompozytorów z początku XX w. Z programem tym wystąpiła w nowojorskiej sali Carnegie Hall (2018) oraz w Shanghai East China Normal University (2019) w ramach kolejnych edycji Festiwalu INVITATION.
Anna Wróbel ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiałam u prof. A. Orkisza, R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz I. Monighettiego. Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Ł. Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli. Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Ma na swoim koncie szereg światowych premier fonograficznych. Jako pierwsza współcześnie wykonała i nagrała utwory polskiego kompozytora A. Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy oraz „Fantazję” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, a także „Suitę” na wiolonczelę i fortepian oraz „Koncert wiolonczelowy” A. Kulikowskiego, „Serenady” M. Popławskiego, „Suity” W. Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet smyczkowy i wiele innych. Z pianistą M.Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes” z polskimi miniaturami wiolonczelowymi, a z zespołem Camerata Vistula płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się polskie utwory na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Ostatnio artystka dokonała rejstracji kompletu kaprysów na wiolonczelę solo A. Piattiego.
Anna Wróbel jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku. Jest też absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i autorką pierwszej naukowej monografii polskiej wiolonczelistyki „Cudowny to instrument wiolonczella – historie polskich wiolonczelistów XIX i XX w.”
Pianistka i klawesynistka. Studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie u prof. Svitlany Shabaltiny (klawesyn) oraz Valeriya Kozlova (fortepian). Uczestniczyła w kursach fortepianowych i klawesynowych u takich mistrzów jak: Frederic Aguessy, Mikhail Arkadiev, Philippe Bianconi, Berngard Billiter, Teresa Dusso, Philippe Entremont, Alexis Galperin, Martin Gester, Bernd Goetzke, Jay Gottlieb, Ketil Haugsand, Władysław Kłosiewicz, Robert Kulek, Schmuel Ashkenazi,Noel Lee, Diana Ligeti, Christopher Stambridge, Marek Toporowski, Elżbeta Stefańska, Michel Ulmann, Aline Zylberajch. Laureatka wielu nagród, m.in. The First Prize of International competition of young performers „ ХХІ -century art” (Ukraine, Kiev, Vorzel, 2003), The First Prize and Audience Prize of International competition “Three centuries of classical romance” (Saint-Petersburg, Rosja, 2008), The First Prize in “Section Solo”, The Absolute First Prize in Section “Bach Concerto for Harpsichord with an Orchestra” of Wanda Landowska Harpsichord Competition (Bari, Włochy, 2014), Absolute winner in the International Piano Competition (Serbia, 2016), 1st Prize in the International Tadini Competition (Lovere, 2016). Jako uznana pianistka występuje z repertuarem solowym, kameralnym oraz w koncertach symfonicznych w najsłynniejszych salach koncertowych Ukrainy i za granicą, m.in. w Argentynie, Francji, Holandii, Korei Południowej, Niemczech, Norwegii, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i USA. Jako część projektu muzycznego TwoViolins reprezentowała Ukrainę na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Phongchang/Seoul 2018 oraz na Młodzieżowych Igrzyskach Olimpijskich w Buenos Aires 2018. Brała udział w festiwalu jazzowym ASUJAZZ w Asuncion w Paragwaju, 2018. Współpracuje jako akompaniatorka przy wystawieniach dzieł operowych (m.in. «Orfeo» Glucka, «The Bear» Waltona, «Rita» Donizettiego, «King Arthur», «Fairy Queen» i «Dioclesian» Purcella, «Don Giovanni» Mozarta etc.). Występuje też zespołami kameralnymi «Kiev-baroque-ensemble», «Offertorium», «Ars Amarilli», «Secundum artem», «Lege artis». Jako ekspert w dziedzinie muzyki dawnej współpracowała z rozgłośnią radiową Radio “Aristocrats”, gdzie wspólnie ze swoimi studentami i przyjaciółmi zrealizowała wiele projektów koncertowych, wykładów oraz z dziedziny visual arts. W 2021 roku prowadziła projekt „Kantaty Mitologiczne” z utworami L.N. Clerambault i J.P. Rameau z udziałem światowej sławy śpiewaka Petera Kooija – w ramach Szczawno-Zdrój Baroque Festival A.D.2021.
Elena Zhukova jako Assistant Professor wykłada w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (zespoły kameralne), a także prowadzi własną klasę klawesynu w Kijowskim Instytucie Muzyki im. R. Gliera.