Uroczysty koncert muzyki baroku – Baroque Collegium 1685

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Dziedzictwa Kresów międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 – chór i orkiestra zaprezentuje dwa haendlowskie koncerty w Przemyślu i Narolu. W programie wydarzeń znajdą się wybrane fragmenty Oratoriów Saul, Mesjasz, Juda Machabeusz oraz Teodora. Partie solowe wykona Michał Sławecki. Całość poprowadzi Agnieszka Żarska.
Wykonawcy:
Michał Sławecki – alt
Baroque Collegium 1685 – chór i orkiestra w składzie:
Magdalena Jacak, Ewelina Sławska, Ewa Splewińska, Agnieszka Zachwieja – soprany; Anna Bober, Matylda Sielska, Agnieszka Stopka, Barbara Zacher – alty; Dominik Czernik, Jakub Mastalski, Paweł Pecuszok – tenory; Kajetan Biernat, Marcin Budziaszek, Michał Dembiński – basy; Markéta Langová, Bohumila Bidlová – skrzypce, Martin Stupka – wiola, Matyáš Keller – wiolonczela, Matyáš Berdych – kontrabas, Małgorzata Józefowska, Miroslava Ladová – oboje Kryštof Lada – fagot, Iva Štrynclová – pozytyw organowy.
Agnieszka Żarska – kierownictwo artystyczne, dyrygent.
Program koncertu:
Oratorium “Saul” HWV 53
Uwertura: Allegro, Larghetto
O King, your favours with delight- aria Dawida
The youth inspired/Our fainting courage – chór
Your words o King – aria Dawida
Oratorium „Juda Machabeusz” HWV 63
Uwertura
Oratorium “Saul” HWV 53
O fatal day – chór + Dawid
Such haughty beauties – aria Dawida
Envy eldest born of hell – chór
O Lord, whose mercies numberless – aria Dawida
Preserve him for the glory – chór
Impious wretch – aria Dawida
Mourn Israel – chór
Oratorium “Mesjasz” HWV 56
Uwertura
And the glory of the Lord-chór
But who may abide – aria altowa
And he shall purify – chór
Oratorium „Teodora” HWV 68
Uwertura
Oratorium “Mesjasz” HWV 56
For unto us a child is born – chór
He was despised, rejected – aria altowa
He trusted in God – chór
Współorganizatorzy: Stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny, Baroque Collegium 1685.
 
„Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego” 
 
Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) to międzynarodowego zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest muzykolog, chórmistrz, dyrygent i manager kultury – Agnieszka Żarska.
Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego, prezentujący profesjonalny poziom wykonawczy oraz współpracujący projektowo, polscy i zagraniczni artyści chóru oraz soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea Praha. Orkiestra ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej założycielem jest wiolonczelista i dyrygent – Marek Štryncl.
 
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 roku, prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu Bach200UW w Warszawie, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. Zespół współpracuje z międzynarodowymi autorytetami m.in. Peterem Kooijem oraz Olgą Pasiecznik.
 
Baroque Collegium 1685 koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje w Szczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku (w 2017 r. Zespół inaugurował ten Festiwal, prezentując
Kantaty J.S.Bacha) oraz w ramach Bydgoskiej Sceny Barokowej i Festiwalu Barokowego w Szczawnie-Zdroju. W 2019 r. na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica” w Warszawie Zespół wykonał Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem
Kooijem w roli tytułowej. Następnie w październiku 2020 r., Oratorium to zostało po raz pierwszy w Polsce zarejestrowane audio/video.
 
Zespół realizuje ponadto oryginalne projekty edukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych ośrodków, w tym wśród dzieci i młodzieży.
 

 Agnieszka Żarska – muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury, fundriser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje, nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim przez grono organizatorów i ekspertów. W ramach Barokowych Eksploracji  organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne,  propagujące muzykę i sztukę Baroku  wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.

Agnieszka Żarska jest ponadto założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (Chór i Orkiestra), zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów  wirtuozów. Jako dyrygent  zrealizowała  m.in. wybór z Kantat J. S.Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla, ponadto dzieła C. Monteverdiego, M. A. Charpentiera, M. R. Delalande’a, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego.

Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, m.in. w ramach: cyklu BACH 200 UW, Festiwalu G.G.Gorczyckiego, Festiwalu Iubilaei Cantus, Bydgoskiej Sceny Barokowej, Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie, Barokowego Festiwalu Szczawno – Zdrój AD.2021. W 2018 r. podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem Peterem Kooijem, a w 2020 r. ze znakomitą sopranistką – Olgą Pasiecznik.  Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, poprowadziła w 2019 r. Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej. Ponadto w 2019 r. podjęła się realizacji nowego projektu pn.: Barokowe Wokalne Kursy Mistrzowskie, przeznaczonego dla zawodowych śpiewaków oraz studentów polskich uczelni artystycznych.

W latach 2011-2020, jako manager kultury, kompleksowo zarządzała projektami kulturalnymi dla Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacji Andrzeja Mańkowskiego.

 Michał Sławecki, polski kontratenor, jest absolwentem Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesora Artura Stefanowicza. Już jako student, Michał Sławecki zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza.

Artysta zaśpiewał na scenie takie partie jak: Pierwsza Wiedźma w Dydonie i Eneaszu, Neron w Koronacji Poppei, Neron w Agrippinie, tytułowa rola w Rinaldo, Cherubin w Weselu Figara oraz tytułowa rola w Voyagerze S. Kupczaka.

Debiuty Michała Sławeckiego w latach 2017-2019 to role Stefana w Romeo i Julii na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Konia-Marynarza na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w prapremierze opery skomponowanej przez laureata konkursu kompozytorskiego Człowiek z Manufaktury Rafała Janiaka oraz Cherubina w nowej produkcji Wesela Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej.

W sezonie 2019/2020 artysta wystąpił w roli tytułowej w prapremierze opery Karola Nepelskiego Ptasiek na Festiwalu Operowym Tête à Tête w Londynie, powrócił do ról Nerona w Agrippinie na Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica w Warszawie, Stefana w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Księcia Orlofsky’ego w Operze na Zamku w Szczecinie. Jego angaże w sezonie 2020/2021 to debiuty w partii Urania w koncertowej wersji Filandra N. Porpory na Festiwalu Bydgoska Scena Barokowa oraz w partii kontratenora w operze Kaija Saariaho Only the sound remains na scenie Teatru Tokyo Bunka Kaikan – produkcji która zostanie zaprezentowana również na Biennale w Wenecji we wrześniu 2021.

Michał Sławecki jest znany z interpretacji dzieł współczesnych, współpracuje z takimi znaczącymi polskimi kompozytorami jak Paweł Mykietyn, Bartek Chajdecki, Maciej Zieliński, Andrzej Zarycki. Zaśpiewał na takich scenach jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonie w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Polski w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera na Zamku w Szczecinie, Teatr Manoel na Malcie. Z repertuarem koncertowym występował na Litwie, Łotwie, Malcie, we Francji, Niemczech, Grecji, Austrii, Południowej Afryce, Serbii i Kazachstanie.

 

Theme by HermesThemes

Copyright © 2021 Festiwal Dziedzictwa Kresów. All Rights Reserved