„Pieśni miłości i wiary – sakralne pieśni chrześcijańskie i żydowskie” w Radrużu

Zapraszamy do Radruża na koncert „Pieśni miłości i wiary – sakralne pieśni chrześcijańskie i żydowskie”.

W cerkwi pw. św. Paraskewy z XVI wieku, wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, wystąpią Jeanette Bożałek – sopran, Irina Bogdanovich – alt, Rafał Bartmiński – tenor, Mirosław Grabski – bas, Gerard Edery – kantor, Agata Kusto – słowo wiążące. Więcej o artystach poniżej.

Początek koncertu w piątek 24 lipca o godz. 19:00. Udział w wydarzeniu jest możliwy wyłącznie po wcześniejszej rejestracji i potwierdzeniu.

Relację na żywo z koncertu przeprowadzi TVP3 Rzeszów. Będzie ją można obejrzeć także na stronie: https://tvpstream.vod.tvp.pl/?channel_id=1604289

Jeanette BOŻAŁEKsopran

Ukończyła Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Studia Wokalno-Aktorskie z wyróżnieniem w Łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Delfiny Ambroziak,a także Studia Podyplomowe dla Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.  Uczestniczyła w Kursach Mistrzowskich: Internationalen Musikseminar w Weimarze oraz u Sylwii Geszty i R. Karczykowskiego, a także w kursach  muzyki oratoryjno-kantatowej  podczas festiwali Wratislavia Cantans (u  Edith Mathis i Christiana Elsnera) występując tam w Stabat Mater Rossiniego i operze Apollo i Hiacynt Mozarta. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi.

Jeszcze jako studentka występowała w Łódzkim Teatrze Wielkim oraz zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie w roli Dziewczyny-kwiatu w Parsifalu Wagnera.  Od tego czasu współpracuje z Operą Narodową do chwili obecnej, gdzie wystąpiła m.in. jako Sophie w Kawalerze Srebrnej Róży R. Straussa (w reż. P. Pizziego), Frasquita w Carmen Bizeta, Yvette w La Rondine Pucciniego ( w reż.M. Domingo), Tebaldo w Don Carlosie Verdiego, Władysław w Królu Ubu Pendereckiego, Masza w Damie Pikowej Czajkowskiego, Basia w Krakowiakach i Góralach Kurpińskiego, Papagena w Czarodziejskim Flecie (w reż. A. Freyera), Kapłanka w Aidzie Verdiego. Ma również w repertuarze; Zerlinę w Don Giovannim Mozarta, Olimpię w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Norinę w Don Pasquale Donizettiego, Oscara w Balu Maskowym i Gildę w Rigolettcie Verdiego, Paminę w Czarodziejskim Flecie Mozarta, Hannę w Strasznym Dworze, Ewę w Hrabinie Moniuszki  oraz  Kunegundę  w  Candide  Bernsteina. Nawiązała także współpracę z Operą Szczecińską i Opera Bałtycką w Gdańsku.

Z powodzeniem wykonywała również klasyczną operetkę i partie musicalowe jako Adela w Zemście Nietoperza i Arsena w Baronie Cygańskim Straussa, Walentyna w Wesołej Wdówce Lehara, Stasi w Księżniczce Czardasza Kalmana, Cajtla w Skrzypku na dachu m.in. w Teatrze Muzycznym Roma, Teatrze Wielkim w Warszawie, Mazowieckim Teatrze Operetka.  W sezonie 2009/10 wystąpiła wielokrotnie w Niemczech w berlińskiej operetce Frau Luna  P.Linckego w partii tytułowej.

 Współpracowała z wybitnymi dyrygentami- J. Kaspszykiem, K. Kordem, A.Wicherkiem, J.Maksymiukiem, A.Witem, V.Gergievem, P.Fournillier,  J.Florencio, Ł.Borowiczem, T.Radziwonowiczem oraz K.Pendereckim, a także z uznanymi reżyserami m.in. P.L.Pizzim, A.Freyerem, M.Domingo, M.Meszaros, M.Trelińskim, K.Warlikowskim, J.Gruzą, W.Zawodzińskim, M.Wojtyszko, M.Fołtyn, A.Strzeleckim ,  B.Kępczyńskim ,  J.Józefowiczem .

W swoim repertuarze śpiewaczka ma również pieśni kompozytorów polskich i obcych, oraz dzieła oratoryjno-kantatowe Pergolesiego, Haendla, Mozarta, Rossiniego, Fauré, Orffa. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych i koncertach w Polsce, (m. in. Wratislavia Cantans, Festiwal im. Fr.Schuberta, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala Kongresowa, Opera Leśna w Sopocie ), oraz za granicą: między innymi w Austrii, Francji, Hiszpanii(Festiwal Operowy) w Niemczech, na Litwie, na Cyprze( Festiwal Afrodyty), w Londynie, Nowym Jorku i w Caracas, gdzie wystąpiła jako solistka w oratorium  Siedem Bram Jerozolimy  K. Pendereckiego – w międzynarodowej obsadzie, pod  batutą kompozytora.

W 2018 roku wyjechała z zespołem solistów Opery Narodowej w Warszawie na występy gościnne do Opery w Dubaju , biorąc udział przedstawieniach Aidy Verdiego.

Irina Bogdanovich – w polskiej muzyce od 1999 roku

Dyrygent Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego od 2002 roku. Zdobyła z nim w krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych łącznie osiem nagród Grand Prix, dziesięć I miejsc, jedno II miejsce, cztery III miejsca, pięć nagród indywidualnych dla dyrygenta.

Oprócz pracy nad utworami a cappella realizuje wielkie formy wokalno-instrumentalne, współpracując z wybitnymi polskimi muzykami. Dyrygowała najważniejszymi polskimi orkiestrami, m.in. Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Do największych sukcesów zalicza realizację widowiska muzyczno-filmowego „Aleksander Newski”, w ramach którego zrekonstruowała ścieżkę dźwiękową z filmu S. Eisensteina (1938). Doceniana na licznych krajowych i zagranicznych festiwalach i konkursach, zapraszana do prowadzenia warsztatów i udziału w konferencjach tematycznych w kraju i za granicą. Jako wykładowczyni współpracuje z Uniwersytetem Społeczno-Humanistycznym SWPS, prowadząc zajęcia „Lider w zespołach kreatywnych”.

Ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę chóralną i fortepian na rosyjskich uczelniach muzycznych (Moskwa i Jekaterynburg), w 2017 roku staż w klasie dyrygentury prof. Tomasza Bugaja na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Zaangażowana w dialog polsko-rosyjski na polu kultury, za co została doceniona w 2017 roku przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Jest członkiem Akademii Fonograficznej przyznającej Fryderyki.

Wykonuje recitale fortepianowe w Polsce i za granicą oraz z powodzeniem akompaniuje wybitnym solistom. Jest autorką muzyki do filmu „Świteź” w reż. K. Polaka (2010), który zdobył ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych, a w Londynie otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę. Skomponowała muzykę do filmu „Przedtem, potem” (2013 r., reż. E. Sewruk). W roku premiery film był nominowany do nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwalu Nowe Horyzonty i Festiwalu Grand OFF. Skomponowała i nagrała wspólnie ze skrzypkiem Stanisławem Dziągiem muzykę do spektaklu „Łzy Manueli” w reżyserii K. Krakowiak. Napisała cykl pieśni na chór i instrumenty pt. “Łąka” do słów Bolesława Leśmiana (2015).

Nagrała najbardziej znane rosyjskie piosenki w programie TVP1 Jaka to melodia? Była uczestnikiem w programie TV Europa da się lubić, prezenterem w programie TVP Info o turystyce w Polsce oraz prezenterem w programie TVP1 Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej.

„Polka z wyboru” – jak określiła ją Paulina Młynarska w filmie dokumentalnym, którego była bohaterką. W muzyce zainteresowana przede wszystkim kształtowaniem melodii i pełnym ekspresji wykonawstwem wybitnych, niekiedy zapomnianych dzieł.

Rafał Bartmański

Tenor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Eugeniusza Sąsiadka, zdobywca III lokaty w konkursie wokalnym im. Ady Sarii w Nowym Sączu oraz II lokaty i jedenastu nagród pozaregulaminowych 6. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Jego debiut operowy to partia Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego, w roku 2002, na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w reż. Macieja Prusa. Od tej pory stale współpracuje z tą sceną, wykonując główne partie tenorowe. W roli Tamburmajora w Wozzecku Albana Berga – w reż. Dmitrija Tcherniakova i pod batutą Teodora Currentzisa – zadebiutował w moskiewskim Teatrze Bolszoj.

Wyróżnił się m.in. w takich rolach jak: Nemorino w Napoju miłosnym Gaetana Donizettiego (w Operze Wrocławskiej), Don Ottavio w Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta (w Operze Wrocławskiej i Krakowskiej), Alfredo w Traviacie Giuseppe Verdiego (w Operze Podlaskiej oraz w Państwowej Operze Łotewskiej w Rydze), Rodolfo w Cyganerii Giacoma Pucciniego i Don José w Carmen Georges’a Bizeta (obie role w Operze Podlaskiej), Wacława w Marii Romana Statkowskiego (Wexford Festival Opera) czy Pasterza w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego (w Operze Wrocławskiej, Oper Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opéra Bastille w Paryżu, Opernhaus w Wuppertalu). Poza operowymi wykonuje też wybitne partie tenorowe w największych dziełach niescenicznych, jak Krzysztofa Pendereckiego: Te Deum, Kosmogonia, Credo, VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” i Polskie Requiem, Karola Szymanowskiego Harnasie i III Symfonia „Pieśń o nocy”, a także Mesjasz Georga Friedricha Haendla, Missa Solemnis i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, Messa da Requiem Giuseppe Verdiego i VIII Symfonia Gustava Mahlera.

Występuje również jako aktor dramatyczny – w Teatrze Telewizji (Sesja kastingowa w reż. Krzysztofa Zanussiego) oraz w spektaklu Och-Teatru Maria Callas – master class w reż. Andrzeja Domalika, u boku Krystyny Jandy. Za wkład w promocję muzyki Stanisława Moniuszki otrzymał z rąk Marii Fołtyn „Małe Berło” Fundacji Kultury Polskiej.

Mirosław Grabski

Jest absolwentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Artysza. Studiował również śpiew w Musikakademie der Stadt Kassel pod kierunkiem prof. Janusza Niziołka. Regularnie bierze udział w koncertach oratoryjnych i nagraniach Chóru Filharmonii Narodowej, którego jest artystą od 2004 roku. Jako solista koncertował pod batutą takich dyrygentów jak Joseph R. Olefirowicz, Michała Klauza, Łukasz Borowicz, Henryk Wojnarowski, Bartosz Michałowski. W jego dorobku solistycznym znajdują się m. in. Mała Msza Uroczysta G. Rossiniego, Msza Koronacyjna C-dur KV 317 oraz  Missa Solemnis C-dur KV 337 W. A. Mozarta, Msza G-dur nr 2 D. 167 F. Schuberta, Kantata BWV 6 J. S. Bacha, Missa Choralis s. 10 F. Liszta. W sezonie 2019/2020 wykonywał solowe partie basowe w takich utworach jak Nieszpory C-dur KV 339 (Vesperae Solennes de Confessore) W. A. Mozarta,  I i IV Litania Ostrobramska oraz Requiem Aeternam – Cantata religiosa S. Moniuszki, Psalm 42 Wie der Hirsch schreit F. Mendelssohna.

Mirosław Grabski jest członkiem Chóru Kameralnego The Warsaw Singers, z którym m.in. wraz z sopranistką Mimi Sheffer dokonał nagrania Oda do Davida Eisenstadta z żydowską muzyką synagogalną. Współpracuje również z Męskim Zespołem Wokalnym Muzyki Ormiańskiej pod dyr. Jakuba Kopczyńskiego, który specjalizuje się w oprawie liturgicznej uroczystych nabożeństw Kościoła Katolickiego w obrządku ormiańskim.

Gerard Erdy

Gerard Edery jest uznawany za czołowego folklorystę muzycznego, mistrza śpiewu i gitary. Jego występy charakteryzują się niezwykłą gamą etnicznych stylów i tradycji ludowych. Jest laureatem wielu nagród i grantów, w tym The Sephardic Musical Heritage Award oraz “Meet the Composer” za jego oryginalne pieśni.

Wszechstronny Muzyk

Urodzony w Casablance, wychowany w Paryżu i Nowym Jorku, Gerard ukończył prestiżową szkołę muzyczną na Manhattanie, uzyskując tytuł licencjata i magistra w dziedzinie operowej, zaśpiewał ponad trzydzieści ról w zespołach operowych w całych Stanach Zjednoczonych. Powszechnie uważany za mistrza wokalu i gitary, Gerard ma do swojej dyspozycji niezwykłą gamę etnicznych stylów i tradycji ludowych z całego świata. Nie tylko regularnie odkrywa i zachowuje piosenki, historie i melodie z Europy, Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej i starożytnej Persji, ale także ożywia te repertuary, interpretując je dla współczesnej publiczności. By uatrakcyjnić swoje występy współpracuje z cenionymi muzykami, wirtuozami w swojej dziedzinie. Jego znakiem rozpoznawczym jest muzyka świata w której dokonuje swoistego połączenia wielu odmiennych kultur. Gerard jest wiodącym folklorystą oraz jednym z czołowych światowych
ekspertów w dziedzinie muzyki Sefardyjskiej Diaspory, laureatem Nagrody Sefardyjskiego Dziedzictwa Muzycznego a także stypendium „Meet the Composer” za swoje oryginalne piosenki.

Wielokulturowy Repertuar

Jeden z czołowych światowych ekspertów w szeroko pojętej muzyce diaspory sefardyjskiej (w tym repertuaru z muzycznego świata judeo-arabskiego, judeo-hiszpańskiego, argentyńskiego, bliskowschodniego, północnoeuropejskiego i wschodnioeuropejskiego). Gerard stworzył wiele ekscytujących i niezapomnianych koncertów na żywo, które regularnie
odgrywa na całym świecie przy współpracy z wirtuozami muzyki.

Jako Wykonawca

Najważniejsze wydarzenia w karierze Gerarda obejmują występy w Zankel Hall (Carnegie Hall), Alice Tully Hall, Lincoln Center Out-of-Doors, Merkin Concert Hall, Florence Gould Hall, ONZ w Nowym Jorku i Genewie, Victoria Hall w Genewie, The Kimmel Center w Filadelfii, Royce Hall w LA, The
Smithsonian Institute w Waszyngtonie, Seiji Ozawa Hall w Tanglewood, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Fez w Maroku, Festiwal Cervantino w Meksyku, Festiwal Muzyki Żydowskiej w Amsterdamie, gdzie występował na koncercie podczas uroczystej gali otwarcia w zabytkowej
portugalskiej synagodze, a także zasiadał w jury konkursu muzycznego. Występował także na Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym w Wilnie, Festiwalu Muzyki Sakralnej Pax i Cyklu koncertowym w Kłajpedzie (z orkiestrą kameralną) na Litwie; na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki
Ludowej, Festiwalu Muzycznym Zachor w Białymstocku oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej w Polsce. Był szczególnie zaszczycony występem na obchodach 300-lecia Synagogi Bevis Marks, najstarszej sefardyjskiej synagogi w Wielkiej Brytanii.

Jako Wychowawca I Nauczyciel

Gerard sprawował funkcję pedagoga dla wszystkich grup wiekowych. Artysta występował w programie Carnegie Hall’s Musical Explorers, 92nd Street Y Educational Outreach Program, Metropolitan Museum of Art, Brooklyn Museum of Art, Centre for Jewish History, LIMMUD in Warwick, UK and the Spirit of Fez educational outreach w Royce Hall w LA oraz wielu innych. Pracował również jako wykładowca w niepełnym wymiarze godzin w The Manhattan School of Music, American Institute of Guitar i Hebrew Arts School w Nowym Jorku. Prowadził również warsztaty, Artist-in-Residencies na 92. St. Y and Columbia University (NYC), University of Judaism (LA), University of Guanajuato (Meksyk), McGill University (Montreal) i Simpson College ( Des Moines), a także w synagogach i JCC w całych Stanach Zjednoczonych.

Sefarad Records

Sefarad Records, które Gerard założył w 1991 roku, to współczesne przedsięwzięcie muzyczne, które produkuje nagrania i wystawia koncerty na żywo. Specjalizuje się w etnicznej muzyce ludowej z niezwykle różnorodnego repertuaru obejmującego wiele stuleci i kultur. Wydał 16 płyt CD w tej wytwórni, a także cieszący się dużym uznaniem Sephardic Songbook – Śpiewnik Pieśni Sefardyjskich.

 

Theme by HermesThemes

Copyright © 2020 Festiwal Dziedzictwa Kresów. All Rights Reserved